dinsdag 27 mei 2014

Vraatzucht van het stippelmotje.


Mijn kardinaalshoed, een kleine boom die in het najaar prachtig gekleurde vruchtjes draagt, wordt elk jaar omstreeks deze tijd volledig ontbladerd door de rups van het stippelmotje, een nachtvlindertje dat ook wel kardinaalsmutsstippelmot (Yponomeuta cagnagella) wordt genoemd.
Ook de naam spinselmot kom je wel tegen, en dat begrijp je wanneer je de spinselwebben ziet, waarin de volgevreten rupsjes zich terugtrekken om te verpoppen. 


Die rupsjes, die nog geen centimeter lang zijn, kunnen er wat van. Het is een desolaat gezicht: de kaalgevreten boompjes met de luguber ogende spinsels. Die beestjes laten zich ook geregeld in clubjes bij elkaar langs een lange draad vallen op weg naar een nog beter eetplekje. Als ik onnadenkend naar het compostvat loop, kom ik nogal eens met mijn snuit in deze draden terecht.


Ze vergissen zich wel eens in een struikje, want ik kom ze ook sporadisch tegen in de planten rondom de kardinaalshoed. Zelfs voorwerpen in de buurt, gieters bij voorbeeld, kunnen ingesponnen worden.
Als die rupsjes zich in hun spinsels verpoppen eten ze niet meer. Na een week of drie komen de kleine witte, zwart gestippelde vlindertjes uit.
Ondanks het feit, dat de aangetaste struiken niet meer toonbaar zijn, hoef je aan dit probleem niets te doen. Geen bestrijding dus. Het blad komt weer te voorschijn, de plant lijkt er al die jaren niet onder te lijden en geeft ieder najaar royaal mooie vruchtjes. 


Maar gezien bovenstaande voorjaarsperikelen is het wel af te raden het boompje op een echte zichtplek neer te zetten. Hier staat hij wat achteraf in een bosje.
Maar in het najaar zou je wensen dat hij meer in het zicht stond...


21 opmerkingen:

  1. En toch ben ik blij dat we deze hier niet hebben..
    Ik ben niet zo van de rupsen en wormen, al het andere maakt me niet uit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het blijft even slikken als je hun "werk" beschouwt. Maar, Marian, al zijn rupsjes en wormen niet aaibaar, ze zijn wel nuttig ;-)

      Verwijderen
  2. Je zou toch zeggen dat het nooit meer goed komt met zo'n bladerloos struikje. De natuur blijft je steeds weer verwonderen.
    In ons tuintje hebben we die rupsjes van de stippelmotten gelukkig niet, maar een paar jaar geleden had ik in het Weinterper Skar toch ineens een groepje van die rakkers in mijn haar en op mijn schouders zitten. Dat vond ik toch niet echt prettig ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er valt dezer dagen wel eens iets uit mijn haar: een stippelmotrupsje. Ook niet zo fijn.

      Verwijderen
  3. Aan de ene kant griezel, aan de andere kant fascinerend!
    Hebben vogels er nog profijt van of lukt dat juist niet door het gespinsel?

    Groet,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het schijnt zo dat die rupsjes zich inspinnen om aan de vraatzucht van de vogels te ontkomen. Die willen die spinsel-dressing niet over hun maaltijd ;-)

      Verwijderen
  4. Bij ons staat hij aan de rand van het bos, dus aan vogeltjes geen gebrek en toch wordt de struik ieder jaar volledig ingesponnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toch merk ik om de redenen hiervoor genoemd, geen vogelactiviteit bij die rupsjes...

      Verwijderen
  5. Die spinsels zijn eigenlijk best wel een attractie op zich, al doen ze de populariteit van de Kardinaalshoed geen goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een attractie is het zeker, iets voor Hitchcock wellicht...

      Verwijderen
  6. Die heb ik hier nog nooit gezien. Leuk en informatief logje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou er ook niet blij mee zijn in op de Fruitberg.

      Verwijderen
  7. Ik heb je op mijn blog antwoord gegeven over waar je eventueel aan de Oosterse papavers kunt komen :)En toch ben ik blij dat onze kardinaalsmuts niet van die enge bezoekers heeft,,,natuurlijk zijn al die beestjes ergens goed voor (nuttig) maar soms...snap ik het nut niet helemaal, b.,v die spinselrupsen die jij nu beschrijft, ik zou denken dat het 'vogelvoer' is, maar je schrijft dat de vogels ze niet eten omdat dat web eromheen zit...???

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt Marian, met wat geluk heb ik hem volgend jaar in mijn tuin :-)
    Ik las nog dat vogels wel tot de vijanden van het rupsje van de spinselmot behoren, maar dat het spinsel een zekere bescherming geeft. Het valt me op dat ik steeds weinig of geen vogels op de plek van de rupsenconcentratie zie, hoewel er veel vogels, ook mezen, hier nestelen. Ze hebben zeker lekkerder voedsel voorhanden...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jaja die spinselmotten zien we hier ook regelmatig in het natuurgebied waar ook veel kardinaalsmutsen staan. Hoewel ik ze liever niet in de tuin heb, vind ik het wel iets fascinerends hebben, zelfs een beetje spookachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spookachtig is het juist woord, ze pakken ook al stukjes clematis vitalba in.

      Verwijderen
  10. Wij hebben er hier één in de voortuin staan, zo'n Kardinaalsmuts - inclusief spinselmotjes. Net naast de oprit... Vorig jaar zat ik op de trein naar het werk en keken de mensen een beetje vreemd naar me. Bleek ik enkele rupsjes op mijn kraag te hebben die meeliftten richting Brussel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ha... ik kan me dat heel goed voorstellen.
      Als ik zo nu en dan voel kriebelen in de nek, is het ook wel eens een rupsje dat ik tevoorschijn haal... Ik vergeet steeds dat die draden er hangen.

      Verwijderen
  11. Die Kardinaalmutsjes vind ik echt prachtig om te zien, maar die enorme webbenzooi is een stuk minder. In de straat hier verderop staat ook een boompje in het gemeentegroen en alle jaren is die binnen no-time kaalgevreten en hangt inderdaad vol met van die rupsjes. Nooit geweten dat dit dus het stippelmotjes was. Weer wat geleerd :-)

    Heel fijn weekend.
    Hartelijke groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, een foto ervan met tegenlicht in de avondschemer.... spookachtig....

      Verwijderen
  12. Mijn kardinaalsmutsjes hebben nog geen last van de motjes, ze staan momenteel nog in pot, daar ik ze zelf aan het opkweken ben uit zaad. Maar als ze komen geen probleem, de vogels moeten ook eten ;-). En het geeft mooie taferelen die uitstekend bij je blogthema passen!

    BeantwoordenVerwijderen