vrijdag 5 juni 2020

Het mooiste stukje tuin van de laatste twee weken.


Nu we na een schitterende, zonnige, maar helaas zeer droge meimaand in een (tijdelijke) wat koelere periode zijn beland, met zowaar enige regen, kan ik weer achter de computer kruipen om wat foto’s te tonen van het mooiste tuinhoekje van de afgelopen weken.


Dit hoekje heeft geen water gekregen, het redt zichzelf. Slechts de potplanten en wat jonge aanplant worden van water voorzien.

De afgelopen weken was dit (foto hieronder) mijn uitzicht, op die plek heb ik mijn 4 soorten tomaten in grote potten gezet. Ik neem een proef met de struiktomaten Siberian Egg en St. Pierre en Moneymaker en Ida Gold. Ik behandel de planten gelijk en ik kijk welke soort dit jaar gezond en wel de beste opbrengst heeft.


Mijn rhododendrons bloeien dit jaar overweldigend.
Langs onze oprit staat ook een hoge rhodo, die vorig jaar heeft geleden onder de droogte, deze heeft ook zeer veel, maar opvallende kleine bloemen.

Ook de alliums doen het goed. Hoewel een aantal soorten elke jaar met minder zijn.
Zo had ik in het gewaagd in het najaar van 2018 drie stuks van de dure Nectaroscordum tripedale ( 7,50 euro het stuk!) aan te schaffen. 


Dit is het grotere en luxere neefje van de Nectaroscordum siculum subsp. Bulgaricum, die zich al jaren in onze tuin handhaaft en zich zelfs uitzaait:


Zodoende durfde ik aan aan het dure familielid aan te schaffen in de hoop dat ook deze zich zou weten te handhaven. Vorig voorjaar kreeg ik drie prachtige exemplaren. Dit jaar slechts één.
Heel misschien blijken er in volgende jaren tóch nog nakomelingen te verschijnen.

In een grote pot bloeit een grote bieslooksoort, waarvan ik de naam vergeten ben, mooier als nooit tevoren: 


Een blijver is hier ook de mooie Allium christophii:




En tot slot een doorkijkje met op het rechterdeel van de foto de schitterende overhangende bloeiaren van de hoge Carex pendula: geliefd en verfoeid onder de tuinierders: 


Verfoeid vanwege de onbescheiden uitzaai. De jonge planten zijn overigens heel gemakkelijk uit te trekken en op een uitgekiende plek is een volgroeide plant een decoratief element.

Terwijl ik dit schrijf valt er een flinke onweersbui met kletterende regen: de tuin juicht en ik ook.
Mijn eerste gang is straks naar de regenmeter!



17 opmerkingen:

  1. De Rhodo's lijken het overal wel erg goed te doen; hun bloei is rijkelijker dan voorheen.
    Ook te onzent zijn de Nectaroscordums weer trouw op post, iets wat helaas niet van alle Alliumsoorten kan worden gezegd. Ik trek er mijn lessen uit.
    Bloeiende bieslook in een pot: ik vind het een heerlijk eenvoudige schoonheid waar desalniettemin veel kracht van uit gaat.

    Geniet van de tuin. Hij herademt even in dit koelere, natte weer. Net als ik. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 18 mm in de regenmeter! Maar het lijkt wel herfst.
      Mag het zo rond de 22 graden worden met 's nachts wat milde buien?
      Niet zo warm, als ik het voor het zeggen had, daar kan mijn thermostaat niet tegen...

      Verwijderen
  2. Ja, heerlijk regen. De Nectaroscordum (3 bollen)had vorig jaar 3 bloemen en dit jaar ook maar 1 !!!
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de droogste gebieden in de tuin lopen ze meer terug dan in de iets vochtiger gebieden, merk ik.

      Verwijderen
  3. Goedeavond Zem,
    Heerlijke geniet beelden uit je prachtige tuin. Ja droog was die maand Mei zeker.
    Het is hier de hele ochtend raak geweest met stevige regen. Kon mijn jas uitwringen toen ik met mijn hond terug kwam van het wandelen. Heerlijk dat jou tuin nu ook een fijne portie regen krijgt. Je zult wel heel blij zijn!!
    Heerlijk weekend alvast gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. na twee dagen buien 18 mm in de regenmeter. Dat is een mooi begin, Marijke!

      Verwijderen
  4. Wat een kleurenpracht weer, Zem. Juist nu we allemaal wat meer aan huis gebonden zijn, moet het deugd doen om zoveel kleuren en wellicht ook geuren om je heen te hebben.
    Onze tuin heeft het in april en mei ondanks de droogte prima gedaan. Alleen de grote muur is niet mooi tot bloei gekomen.
    De 11,5 mm regen van vandaag was zeer welkom. Eigenlijk zou het nu een paar dagen lekker zachtjes moet blijven regenen.
    Een goed weekend gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je ziet de tuin gewoon herademen door de regen. 18 mm nu, zaterdag 17.20 uur. Maar nog niet genoeg.
      Qua temperatuur lijkt het wel herfst.
      Ik was, net als jij, al wel weer aan verkoeling toe, maar zó koel hoeft nou ook weer niet.

      Verwijderen
  5. Mooie beelden wederom, Zem.
    Ik ben toch nog altijd vooral blij dat ik die Carex hier heb verwijderd. Ik denk dat de groeikracht ook afhangt van de plek waar zo'n plant staat... De bieslook in pot is absoluut een topper.De gele bloemetjes zijn meconopsis?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op sommige plekken blijft de groeikracht van de Carex pendula inderdaad flink achter, als de bodem wat minder droog is, wordt hij groot.
      Maar ik vind een paar exemplaren in de tuin wél meer dan genoeg hoor.
      De geel / oranje bloemen zijn inderdaad schijnpapavers: Meconopsis cambricum.

      Verwijderen
  6. De regen doet deugd voor de tuin. Dat hadden we nodig. Mijn allium Christoohii blijft erg laag, ik schat maximaal 20 centimeter terwijl die bij jou er veel hoger uitziet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Allium christophii'S zijn hier zeker 50 cm hoog, ook de planten, die heel droog staan. 50 cm staat ook in de catalogus, zag ik.
      Hebben ze bij jou wel flink grote bolle bloemen?

      Verwijderen
  7. Prachtig tuinhoekje Zem! ik heb vorig najaar ook Allium Christophii's geplant. Hoop dat ze ook blijven terugkomen. Ze blijven bij mij ook laag maar hebben wel dikkere bolle bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn écht prachtig, ik hoop dat ze bij jou ook terug blijven komen, lang of kort ;-)

      Verwijderen
  8. Hoi Zem,
    wat een heerlijk plekje is dit en dan het uitzicht op die kleuren nohhhhh echt super om te zien. Ze doen het ook allemaal nog heel goed en de regen van de laatste tijd zal ook best nodig zijn geweest.
    Zowel de alliums als de rhodo's zijn juweeltjes :-)
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helma, jij zult het ook opmerken: de natuur herademt gewoon van de regen.
      Ik ben er erg blij mij, al was het alleen al maar dat ik nu niet met de gieter langs de potplanten hoef ;-)

      Verwijderen
    2. Klopt helemaal en het was ook echt hard nodig!

      Verwijderen