zondag 10 juli 2022

Het is een bostuin geworden.


De weelderige groei van de laatste anderhalf jaar heeft van de tuin een ware bostuin gemaakt.

We lopen nu langs kleine houtsnipper-paden door vrij hoge begroeiing, waardoor je het gevoel krijgt in je in een bosachtige tuin te bevinden. En dat is precies, wat ik wil.

Ik neem jullie mee op een rondje tuin.

Vanaf het nieuwe bosje kijken we naar de achterkant van het huis: ( zie ook eerste foto boven):


Langs de zwarte vlier terug in oostelijke richting:


Verder oostwaarts naar het noordelijk gelegen stuk tuin:


Deel noordelijke tuin richting noordwest:


Weer terug:


De vijver / poel, steeds meer verstopt tussen de begroeiing:


Richting de schuur:


Het lage terrasje met een aantal bomen in pot:


Er is op dit moment nog zoveel moois te zien, maar dat bewaar ik voor volgende blogposts.

“Doe dat dan ook, Zem, en wacht niet weer een maand!”

“Ja, ik ben het echt van plan, maar ik was zo druk met hop uittrekken en teekjes uit mijzelf te peuteren”. ; – )




16 opmerkingen:

  1. Leuke foto's behalve die laatste met die teek.Lijkt altijd alsof je tuin veel groter is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik denk vaak, als ik de foto's zie: is dat echt mijn tuin?

      Verwijderen
  2. Het ziet er prachtig uit, Zem. Ik ken het niet meer terug van drie jaar geleden. Toen kon je nog redelijk over het geheel heen kijken, zo te zien kun je er als vreemdeling nu bijna in verdwalen.
    Met teken kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Jullie nieuwe bos lijkt me ook voor hen een soort van Eldorado.
    Groeten en een prettige dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het huis hoger ligt, kun je nog altijd over de tuin heen kijken, maar als je erin loopt, lijkt het heel anders.
      Helaas is de tuin al jaren een lustoord voor teken, ik denk dat het ook door de muisjes komt - dragers van teken.

      Verwijderen
  3. Zem! Wat een prachtige oase jouw tuin! Daar zal het heerlijk toeven zijn als het de volgende weken zo heet wordt. Die teken, da's minder. Hebben jullie eigenlijk veel mieren in de tuin? Ik las eens dat waar er veel mieren zijn, er minder teken zijn. Wij hebben zeer veel mieren en geen teken. Zelfs onze hond heeft er hier nog nooit gehad. Muisjes hebben we nochtans wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mieren zitten meer aan de zuidelijke voorkant van het huis, dat vinden ze lekker warm. En, zo heb ik begrepen, teken houden niet zo van droge warmte.
      Heerlijk om geen teken in de tuin te hebben; als ik me echt in het struweel begeef, moet ik enkels en polsen écht besprayen, en niet met tea tree oil of zoiets, daar trekken de beestjes zich niets van aan.

      Verwijderen
  4. Paden die zich door een weelderige begroeiing slingeren: zo ontwierp ik ook onze tuin. In plaats van schors, wendde ik dolomiet aan. Dat composteert net iets moeilijker, vandaar. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die houtsnippers zijn binnen een paar jaar verteerd, vooral in natte jaren. Het steviger snoeiwerk levert hier eens per twee jaar meestal wel genoeg snippers op.
      T.z.t. wel een idee, die dolomiet.

      Verwijderen
  5. Dat ziet er heel goed uit, schaduw wordt hoe langer hoe meer onmisbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, de komende week zullen we blij zijn met schaduw !

      Verwijderen
  6. Wat een heerlijke, prachtige oase!
    Groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, Angelika.
      Sinds jullie ook in het bezit zijn van een tuin weet je, dat een tuin een stuk geluk betekent.

      Verwijderen
  7. Bos tuin? Het is een jungle geworden. Helemaal leuk om in te verdwalen. Ik hoop dat je niet la te veel problemen hebt met de droogte en hitte. Het zou jammer zijn weer bomen te moeten missen. Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetty, op sommige plaatsen is het echt haast een jungle, daar betreed ik de grond nauwelijks: de dichte begroeiing is ideaal voor allerlei beestjes. Dat vind ik toch zo spannend.

      Verwijderen
  8. De planten, struiken en bomen voelen zich daar duidelijk in hun element, wat fijn voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Planten, die het goed doen, en niet stout zijn (de hop bijv.) mogen blijven ;-)

      Verwijderen