zondag 21 maart 2021

(On)gewenst bezoek in de tuin: de sperwer.


Als je natuurlijke tuin een eldorado voor allerlei vogels is geworden, maak je kennis met een andere kant van de natuur: eten en gegeten worden.

We vinden het normaal dat vogels wormpjes en insecten naar binnen werken, maar roofvogels, die kleinere vogels consumeren, dat is toch even slikken.

Op een open plek naast dicht struikgewas zat een paar dagen geleden een grote bruinachtige vogel een aantal minuten met gespreide veren. Toen zag ik dat hij / zij een vogeltje had gevangen: een roofvogel!



Het halve uur lang werd besteed aan een zorgvuldige en relaxte maaltijd.



Ik had ruimschoots tijd om mijn goede fototoestel met zoom te halen zodat ik door de ruit heen een aantal opnames kon maken.

Toen de vogel, een (vrouwtjes?)sperwer, eindelijk klaar was gingen we de eetplek inspecteren


Niet meer dan zorgvuldig geplukte veren en donsveertjes vonden we terug. Was dat een vrouwtjesmus?

Een sterk contrast met het gedrag van sommige weldoorvoede huiskatten, die na het jagen en vangen een vrijwel intact vogeltje meebrengen of achterlaten.

Nu hadden we een week eerder ook al op een andere plek in de tuin een bergje witte veertjes gezien. We verdachten de buizerd van deze actie.

Nu denken we eerder dat de sperwer in onze wilde tuin een fourageerplek heeft ontdekt.

En ik de hele winter vogels voederen en dus lokken: merels, zanglijster, mussen, koolmezen, pimpelmezen, groenlingen, vinken, boomklever, roodborstje, specht, tortelduif, houtduif.

En dan een sperwer, die we voor het eerst waarnemen, die onze tuin als jachtgebied gaat zien. 

Maar toch, dat deze vogel de tuin als een veilige en natuurlijke plek ziet om volledig relaxt zijn prooi te plukken en op te peuzelen, dat is een hele eer.



15 opmerkingen:

  1. De natuur ten voeten uit, Zem, eten en/of gegeten worden.
    Het heeft je in ieder geval een mooie serie opgeleverd. Het lijkt wat wreed, maar ik zou dit ook een wel eervol vinden. Ook roofvogels moeten tenslotte door de tijd zien te komen.
    We hebben hier één keer een sperwer in een boom gehad die een vogeltje te pakken had gekregen. Hij gaf me een stuk minder tijd om snel 1of 2 foto's te maken. :-)
    Warme groet uit een koud Drachten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb echt geluk gehad met die relaxte vogel. Als ik mijn goede toestel niet had kunnen halen, had ik volstrekt onduidelijke foto's gehad met mijn telefooncamera.

      Verwijderen
  2. Dit jaar heb ik hem of haar bij ons nog niet gezien, maar anders spot ik hem elk jaar wel eens. Het is de natuur toch, dus ik heb er geen problemen mee. Liever dit dan een nutteloos slachtoffer van een poes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede avond Zem,
    Heerlijk dat je tuin zo natuurlijk is dat de roofvogels langskomen. Moet toch wel een vogelparadijs zijn bij jou. En ook ik vindt het lastig om te zien dat ze een vogeltje vangen maar besef mij ook dat ze ook moeten eten.
    Geniet van je prachtige tuin en alvast een heerlijke nieuwe week gewenst.
    Hartelijke groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is altijd wat te beleven in een natuurlijke tuin, dat zie je maar weer, Marijke.

      Verwijderen
  4. Die eer viel me ook al te beurt, getuige mijn blogpost daaromtrent. Onderstaand vind je de link.
    Wel machtige vogels, die sperwers. Je kunt ze tevens naar hartenlust fotograferen, want ze doen wel een poos over hun maaltje.

    https://menckweserhutte.wordpress.com/2019/01/25/het-laatste-avondmaal/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw, naar ik denk mannetjes sperwer, was wel een echte beauty, Menck!
      Jij had ook een schitterende reportage toen.
      Een deskundige vriend meent, dat het bij mij om een vrouwtje gaat.

      Verwijderen
  5. Hier zie ik geregeld een sperwer, en ook zijn "sporen". Zijn favoriete menu zijn de duiven van de buurman.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De buurman zal wel treuren, maar jouw vogeltjes zijn dan (gelukkig) tweede keus.

      Verwijderen
  6. Ik verbaas me altijd dat er alleen veren overblijven en de rest is opgegeten.

    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is werkelijk verbazend: niets geen botjes of andere bloederige dingetjes, wát een maaltijddiscipline heeft die vogel!

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Ja, dat vind ik ook, Angelika.
      Heb jij bij jou ook wel roofvogels gespot?

      Verwijderen
  8. Inderdaad Zem,
    het is eten of gegeten worden en toch sta je er wel gek van te kijken als dit in je eigen tuin gebeurd hahahahaha,..... Ik kan me dat ook echt helemaal voorstellen toen je dit zat te bekijken.
    Toch wel gaaf hoor om een sperwer in je eigen tuin te hebben!!!!
    Mooie foto's kon je ervan maken :-)
    Liefs van mij,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen